środa, 6 stycznia 2010

Podatek 2009!

Gazety już jak co rok zasypują nas nowymi programami, poradnikami w sprawie podatków. Co dzień to coś nowego możemy spotkać jako dodatek do gazety. Postanowiłem zakupić jedną z takich gazet z poradnikiem, gdyż wydawał mi się sensowny a warto wiedzieć jakie zmiany nas spotkają w tym roku przy rozliczaniu.

Pierwsze co rzuca się w oczy i chyba najważniejsze, zmiana progów podatkowych. Nie ma już jak dotychczas trzech tj. 19%, 30% i 40% tylko czekają nas dwa które wynoszą 18% i 32%. Niższy pułap procentowy obowiązuje do 85 528zł. Powyżej naturalnie wyższy.

Inna sprawa która mnie zaciekawiła, a raczej nurtowała to ulga na dzieci. Dokładny problem jaki mnie zastanawiał to jak wygląda sprawa gdy dziecko jest starsze niż 18 lat a pracuje oraz się uczy. Ulga przysługuje na takie dziecko pod jednym warunkiem, że dziecko nie zarobiło więcej niż 3091zł. Jeśli już przekroczy to niestety ale nie możemy się o to ubiegać. Będąc przy tym temacie to warto dodać że wartość tej ulgi spadła o blisko 60zł.

Zaciekawiła mnie sprawa mobilnego internetu, gdyż sam dużo z niego korzystam. Opisane jest wiele przypadków, gdy podatnicy chcą odliczyć mobilny internet a urzędy skarbowe się wypierają i mają swoje zdanie na ten temat oraz stawiają nam swoje warunki przy jakich możemy liczyć na ulgę. Dla normalnego internetu pozostaje to bez zmian tak jak było czyli do 760zł możemy odpisać.


Opisałem tutaj kilka spraw które mnie ciekawiły i znalazłem odpowiedzi na nie. A tak poza podatkami, będę regularnie wrzucać obligacje skarbu państwa 10 letnie. Co miesiąc minimum 2 będę chciał dokupywać. I dalej główny problem - praca ale jeszcze w tym miesiącu będę chciał coś znaleźć.

1 komentarz:

  1. Wspomniane progi obowiązują już od 1-szego stycznia zeszłego roku i stety wprowadził je pis.

    Osobiście nie zamierzam kupować gazety z pitami, bo wszystko jest w internecie, a w razie czego to panie urzędniczki ze skarbówki naprawdę nie gryzą :)

    Co do internetu to zasada jest prosta. Możliwe jest odliczenie wydatków na łącze wykorzystywane w miejscu zamieszkania (tym zgłoszonym w US). Internet mobilny tego nie spełnia, a w dodatku nazwał bym go raczej pakietem transferu danych niż dostępem do internetu.

    OdpowiedzUsuń