piątek, 15 stycznia 2010

Pieniądz gotówkowy i bezgotówkowy

Cały świat jak i codzienne życie kręci się wokół pieniądza. Chodzimy do pracy, inwestujemy i mamy pieniądze które wydajemy i znów nabywamy. Tak toczy się nasze życie na gromadzeniu ich by zapewnić sobie bezpieczeństwo. Problem polega na tym że im więcej ich mamy tym jesteśmy bardziej zmartwieni że wciąż mamy ich za mało. Nie o tym tutaj chcę pisać.

Co to tak naprawdę jest pieniądz? Definicji jest sporo, każdy ją może pod pasować dla siebie. Jak dla mnie pieniądz to uniwersalny towar który możemy wymienić na każdy inny towar o ile mamy go dostatecznie wiele. Możemy nim też wyrazić wartość jakiegoś bogactwa.

Pieniądz możemy podzielić na
gotówkowy
  • banknoty
  • monety
bezgotówkowy
  • karty kredytowe
  • czeki
  • bony
  • elektroniczny

Na pewno jakiś rodzaj pominąłem, ale te ważniejsze podałem. Każdy z nich coś charakteryzuje i każdy z nich ma swoje wady i zalety choć wartość ich jest taka sama.

Co można o nich powiedzieć? Uważam że podczas zakupów gotówkowy jest pewniejszy, bardziej możemy kontrolować wydatki i nie doprowadzi nas do zguby. W przeciwieństwie do karty kredytowej na której nie widzimy jak z naszymi wydatkami. Sami zobaczmy na siebie, gdy jesteśmy w ciągnięci w wir zakupów możemy zatracić się w wydatkach płacąc kartą kredytową. Nie chcę tutaj mówić że karta to tylko same złe rzeczy bo ma też swoje plusy między innymi to że nie musimy nosić zbyt dużej ilości gotówki przy sobie.

Bardzo chwale sobie płacenie kartą, ale na szczęście nie jestem zmuszony do dużych wydatków, jednak czasem można sobie za bardzo pozwolić. Każdy płaci tym czym mu jest wygodniej, w mniejszych miastach płacenie kartą jest jeszcze utrudnione i niestety bez gotówki się nie obędzie.

A Wy czym najczęściej płacicie?

2 komentarze:

  1. Ja najczęściej płacę kartą. Jest to dla mnie wygodne i bzpieczne. W portfelu najczęściej noszę kwotę ok. 100 zł.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja używam kart kredytowej . Nie dość , że mam ją za darmo i 51 dni odroczoną płatność, to jeszcze zniżkę w hypermarkecie na zakupy i od czasu do czasu jakiś bonus z programu lojalnościowego.

    OdpowiedzUsuń