piątek, 8 stycznia 2010

Obligacje Skarbowe

Jak w temacie, obligacje skarbowe. Co mnie skłania do napisania o tym? Otóż będę kupować 10 letnie obligacje skarbowe, co miesiąc chociaż 2-3 sztuki będę chciał dołożyć do swojego portfela. Postaram się też przedstawić co nieco o obligacjach, jak je zakupić i gdzie.

Na początek zacznijmy od tego co to są obligacje skarbowe. Najprościej ujmując to forma pożyczki przez państwo od osób zakupujących je. Oczywiście "pożyczka" ta jest oprocentowana. Do wyboru mamy o stałym i zmiennym oprocentowaniu. O stałym są 2 letnie, natomiast o zmiennym 3, 4 i 10 letnie.

Obligacje możemy zakupić w PKO BP oraz przez internet. Również osoby posiadające konto w Inteligo mają możliwość bezpośredniego zakupu. Pewnie druga opcja która jest zakup przez internet jest ciekawsza gdyż nie wszyscy mają konto banku który wcześniej wymieniłem. Strona o której mówiłem to : http://www.obligacjeskarbowe.pl. Jak widzimy na tej stronie mamy obszerną pomoc, opisane czynności krok po kroku jak kupić obligacje. Rejestracji możemy dokonać tutaj: Rejestracja . Po wejściu w link wyświetli nam się formularz rejestracyjny gotowy do wypełnienia. Mając konto jesteśmy prawie na końcu naszej podróży. Jedyne co to zostaje nam zakup :). Na koniec najważniejsze o czym nie wspomniałem to cena która wynosi 100 zł.

No na koniec dodam, to o czym wspomniałem we wstępie. Co miesiąc chociaż 2-3 będę chciał dokupić. Zakupiłem 50 akcji NORTCOAST po 1,39. Niestety tyko tyle, bo nie miałem więcej PLN w Aliorze. Zleciłem przelew i jeśli znów cena spadnie to pokuszę się o zakup 50-100 sztuk. Jako że portfel nie jest "gruby" nie mam co szaleć. W nadchodzącym tygodniu zabieram się za wyrobienie książeczki sanepidowskiej i poszukiwania pracy!

4 komentarze:

  1. Obligacje to moim zdaniem dobra inwestycja. Zastanawia mnie jednak Nortcoast. Z jakiego powodu zainwestowałeś w akcje tej spółki? Jaki jest horyzont inwestycji? W czym upatrujesz szansę na zysk? Na podstawie ostatniego raportu operacyjnego widać, że spółka nie jest w najlepszej sytuacji finansowej, choć przyznam, że plany zarządu są ambitne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Akcje Nortcoast chcę potrzymać dłużej i jak sam napisałeś: "plany zarządu są ambitne".

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem laikiem ale czy ktoś może mi wytłumaczyć w jakim celu kupowac obligacje skoro ich oprocentowanie jest niższe niż lokat bankowych lub kont oszczedzajacych?

    OdpowiedzUsuń
  4. Pozwolę sobie odpowiedzieć pytanie dotyczących obligacji.

    Oprocentowanie obligacji ustalane jest na bazie inflacji, a oprocentowanie lokat w bankach na podstawie WIBOR. Wskaźniki te ze sobą korelują ale nie zawsze.

    Oprocentowanie obligacji 10 letnich jest obecnie porównywalne z najlepszymi lokatami bankowymi - 6,75% w skali roku. Przewaga obligacji nad lokatami długoletnimi jest to że gdyby się coś zaczęło dziać z inflacją co roku oprocentowanie będzie dostosowywane do inflacji plus kupon. A jak nam się to nie podoba możemy obligacje wykupić zachowując należne nam odsetki pomniejszone o 1zł.

    Teraz sytuacja się zmieniła, ale przed "wojną depozytową" oprocentowanie najlepszych depozytów było porównywalne z oprocentowaniem obligacji 2 letnich. Zresztą nawet obecnie porównując oprocentowanie 2 latek z ofertą PKO czy PEKAO (największe banki w kraju) jest to oferta bardzo przyzwoita.

    Dodatkowo nie będę tu pisał o całkowicie innej skali bezpieczeństwa instrumentów finansowych.

    OdpowiedzUsuń