piątek, 12 marca 2010

Zwiększamy dochód - Firma

Witam po długiej przerwie, spowodowanej wieloma sprawami. Postaram się na bieżąco pisać nowe artykuły i swoje przemyślenia.

Opisywałem już tutaj 10 wskazówek jak się wzbogacić. Wiadomo że na 10 pozycjach, droga do bogactwa jak i zwiększania naszych przychodów nie musi się kończyć. Praca na etacie to nie zawsze wielki dochód. Co zatem mam na myśli? Własna działalność gospodarcza!

Wielu z nas marzyło o własnej firmie i widziało się w roli prezesa... Tak na marzeniach się kończyło i nie ze względu na trud jej założenia, lecz na brak pomysłu z czym. Nie będę się tutaj zajmować z czym ją założyć, bo gdy ktoś jest kreatywny na pewno da sobie radę. Podejdę do kwestii jak założyć działalność gospodarczą w naszym kraju.

A więc do dzieła, co potrzebujemy, gdzie mamy się udać.

Na początek krótko i zwięźlę, w 5 punktach jak założyć działalność gospodarczą:

I - Wpis do ewidencji
II - Numer REGON
III - Założenie konta bankowego
IV - Formalności w US
V - Formalności w ZUS

No tak to wygląda w dużym skrócie. Teraz opiszemy trochę punkt po punkcie.

I - Wpis do ewidencji
Jest to pierwszy krok na naszej liście. By tego dokonać udajemy się Urzędu Miasta bądź Urzędu Gminy. Tam po dokonaniu opłaty w wysokości 100zł, wypełniamy przygotowany przez dany urząd formularz. Przy wypełnianiu dobrze zastanówmy się co piszemy gdyż każda zmiana w nim kosztuje 50zł! Lepiej napisać więcej niż mniej. Pamiętajmy również by zabrać ze sobą Dowód Osobisty.

II - Numer REGON
Teraz czeka nas wyprawa do Głównego Urzędu Statystycznego. Udajemy się tam z kopią wpisu do ewidencji. Tam wypełniamy wniosek RG-1. Czas oczekiwania na REGON to nie dłużej jak 7 dni.

III - Założenie konta bankowego
Kolejny trzeci krok wydaję się prosty, to założenie firmowego konta bankowego. Do założenia takiego konta potrzebujemy 3 zaświadczenia(robimy ich kopie):
- NIP - może być nasz który posiadamy gdy wcześniej pracowaliśmy
- REGON
- wpis do ewidencji

IV - Formalności w US
W urzędzie skarbowym czeka nas podjęcie decyzji, jaką formę rozliczeń opodatkowania wybieramy. Do wyboru mamy 4:
- Ryczałt
- Karta podatkowa
- Zasady ogólnie
- Podatek liniowy

V - Formalności w ZUS
Ostatni już krok nam pozostaje. Wybierając się do ZUS'u musimy zabrać ze sobą kopie zaświadczeniu NIP, REGON, wpisu do ewidencji, numer konta bankowego. Na miejscu wypełniamy dwa formularze: ZUA i ZFA. Są to formularze do ubezpieczeń i zgłoszenia siebie jako platnika.

Myślę że w jakiś sposób przybliżyłem niektórym proces założenia firmy. Nie wydaję się on taki straszny, ale jakie są realia? Często są inne i może być trochę ciężej. Grunt to się nie poddawać i mieć dobry pomysł.

Dlaczego taki temat podjąłem? Bo od dłuższego czasu chodzi mi po głowie taka myśl. Z czym? Postaram się opisać łącznie z kosztorysem w najbliższych tematach. Skoro mam pracować na etacie do wieku emerytalnego, to czemu nie mogę sam być swoim szefem oraz zatrudniać innych? Wiem że to ciężka praca i liczę się z porażką, ale gdy nie spróbuję nie dowiem się.

4 komentarze:

  1. Długo kazałeś czekać na kolejny wpis :)

    Poruszyłeś całkiem ciekawy temat. Myślę, że na pewno wielu osobom pozwoli on zaoszczędzić trochę ich cennego czasu:)

    No to czekam na szczegóły dotyczące twoich planów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak tak, za długo :) Ale więcej się to nie powtórzy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajny wpis.
    Pominąłeś tylko jedną bardzo istotną rzecz, zanim zarejestrujemy naszą spółkę, a nawet dwie.

    Pierwsza i to chyba jedna z bardziej istotnych to jaki to ma być rodzaj spółek - kodeks handlowy przewiduje kilka rodzai, jawne, cywilne, z o.o. aż po akcyjne.
    Rodzaj spółki ma dosyć ważne znaczenie, bo określa między innymi sposób rozliczania, ewidencjonowania,odpowiedzialności itd. Zmiana rodzaju spółki w trakcie trwania działalności jest możliwa, ale generuje to koszty jak i czas.

    Druga sprawa, przed rejestracją w ZUS-ie i US (chyba) to posiadanie konta bankowego. A konta bankowe dla firm różnią się znacznie od tych dla osób fizycznych.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak masz racje z tym pierwszym.

    A co do konta to w punkcie 3 napisałem:

    Kolejny trzeci krok wydaję się prosty, to założenie firmowego konta bankowego.

    OdpowiedzUsuń